آشنایی با خواص میوه های قرمز - user friendly

آشنایی با خواص میوه های قرمز

میوه‌های قرمز، حجم بسیار بالایی از فیبر غذایی، انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین a، پکتین، ویتامین c، پتاسیم، ویتامین‌های گروه b، منیزیم و منگنز را در خود جای داده‌اند.

مصرف کرن‌بری می‌تواند از آسیب‌های سلولی جلوگیری کند

یکی از توصیه های تغذیه ای اساسی که اغلب از سوی متخصصان تغذیه مطرح می شود، استفاده از میوه ها و سبزی های تازه با رنگ های تیره تر است. هرچه میوه ها و سبزی ها، تیره تر باشند، آنتی اکسیدان های بیشتری هم دارند. میان انواع میوه های رنگی، میوه های قرمز دارای طعم هایی جذاب و خواصی کم نظیر برای جسم هستند و می‌توانند یک ماده غذایی بسیار مفید برای ما محسوب شوند.

میوه‌های قرمز، حجم بسیار بالایی از فیبر غذایی، انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین a، پکتین، ویتامین c، پتاسیم، ویتامین‌های گروه b، منیزیم و منگنز را در خود جای داده اند. با این مقدمه و در ادامه این مطلب، به بررسی مهم‌ترین خواص برخی از میوه‌های قرمز می‌پردازیم.

سیب قرمز و 5 نکته

1. سیب قرمز، منبع خوبی برای دریافت فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی)، ویتامین c، ‌فیبر، ویتامین b و پتاسیم است.

2. مصرف سیب قرمز، 3 فایده اساسی دارد؛ حفظ سلامت رگ های خونی، افزایش جذب آهن و محافظت از سلول های جسم در مقابل انواع صدمه ها

3. سیب قرمز با توجه به مقدار فیبر فراوان، 3 فایده اساسی دیگر هم دارد؛ جلوگیری از یبوست، کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های گوارشی

4. سیب قرمز نمی‌تواند جایگزینی برای مسواک باشد اما جویدن این میوه، ترشح بزاق را در دهان تحریک می‌کند و از طریق پایین آوردن سطح باکتری‌های موجود در دهان، احتمال پوسیدگی دندان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

5. سیب های قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان اساسی به ‌نام کوئرستین هستند که می تواند سیستم ایمنی جسم را (خصوصا در مواقع استرس شدید) تقویت کند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به آب مروارید را هم 10 تا 15 درصد کاهش می‌دهد.

کرن بری و 5 نکته

1. کرن بری، منبع خوبی برای دریافت ویتامین c، فیبر، منگنز و ویتامین k است. این میوه پیش از همه، به‌عنوان منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند شناخته می‌شود که از سلول‌های جسم در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

2. کرن‌بری، بهترین میوه برای مقابله با التهاب مثانه و عفونت مجرای ادراری است. ماده خاص موجود در کرن‌بری به‌نام «فنیل پراکسید»، نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارد.

3. کرن بری دارای الاژیک اسید میباشد که می‌تواند با سرطان مبارزه کند. استفاده این میوه حتی می‌تواند سطح کلسترول خون را هم پایین بیاورد.

4. مصرف کرن‌بری می‌تواند از آسیب‌های سلولی جلوگیری کند و سلامت سلول‌های جسم را هم در سطح مطلوبی نگه دارد. نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند به ‌نام پروآنتوسیانیدین، این وظیفه اساسی را انجام می‌دهد. همین آنتی‌اکسیدان از شکل‌گیری پلاک‌های مخرب روی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

5. مصرف منظم آب کرن‌بری بعد از چند ماه می‌تواند هلیکوباکتر پیلوری را از میان ببرد که باعث ابتلا به سرطان معده و شکل‌گیری زخم معده می‌شود.

انار و 4 نکته

1. انار، منبع خوبی برای دریافت فیبر،‌ فولات، ویتامین c و ویتامین k است. این میوه مهم، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی برای جسم فراهم می‌کند که کلسترول را از رگ‌های خونی دور نگه می‌دارند.

2. مهم‌ترین ترکیب موجود در انار، پونیکالاجین میباشد که فواید مختلفی برای قلب و رگ‌های خونی دارد. استفاده انار علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، فشار خون را کاهش می‌دهد و فرآیند مقابله با تصلب شرایین را تسریع می‌کند.

3. تحقیقات علمی نشان داده‌اند استفاده انار، تجمع پلاکتی را کاهش می‌دهد و به‌طور طبیعی فشار خون را پایین می‌آورد. این 2 عملکرد اساسی کنار هم، از بروز حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کنند.

4. مصرف انار مانع از ابتلا به سرطان‌های پستان، کولون، پروستات و خون می‌شود. علاوه بر این، از به ‌وجود آمدن تغییرات عروقی موثر در رشد تومورها نیز جلوگیری می‌کند.

بلک بری و 6 نکته

1. بلک بری، پادشاه مواد غذایی آنتی اکسیدانی است. استفاده این میوه از سلول‌های جسم در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در آن هم فلاونویید نام دارد.

2. استفاده بلک بری، صدمه پذیری dna را کاهش می‌دهد و از همین طریق می‌تواند از انسان‌ها در مقابل فرآیند پیری و ابتلا به سرطان محافظت کند.

3. استفاده منظم بلک‌بری می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد. علاوه بر این، حتی می‌تواند از کلسترول موجود در خون در مقابل صدمات اکسیداتیو محافظت کند و درنتیجه مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

4. بلک بری دارای آثار ضددیابتی میباشد و علاوه بر اینکه سطح قند خون را پایین می‌آورد، حساسیت به انسولین را هم بهبود می‌بخشد.

5. استفاده از این میوه خوش‌طعم مانند کرن‌بری می‌تواند با عفونت مجرای ادراری مقابله کند و حتی نقش پیشگیرانه در این زمینه داشته باشد.

6. ویژگی دیگر بلک‌بری، این میباشد که می‌تواند آسیب‌های عضلانی را بعد از فعالیت‌های ورزشی شدید کاهش بدهد.

انگور قرمز و 5 نکته

1. انگور قرمز، یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی میباشد که قصد کاهش کالری یا چربی مصرفی را دارند. این میوه، منبع خوبی برای دریافت ویتامینk، مس و بسیاری از ویتامین‌های گروه b است.

2. استفاده انگور قرمز با توجه به ویتامین k موجود در آن، می‌تواند به لخته شدن خون در مواقع لازم کمک کند. به‌علاوه، از آنجایی که به جذب کلسیم کمک می‌کند، نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد.

3. انگور قرمز از جسم در مقابل بعضی از بیماری‌ها، خصوصا بیماری دیابت نوع 2، سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. این عملکرد اساسی برعهده ماده‌ای به ‌نام رسوراتول است.

4. رسوراتول موجود در پوست و هسته انگور دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌استروژنیک است. این ماده اساسی حتی می‌تواند آنزیم‌هایی را در کبد فعال کند که مواد شیمیایی نامطلوب را از جسم خارج می‌کنند.

5. استفاده انگور قرمز، آنتی‌اکسیدان‌های اساسی و قدرتمندی را برای جسم فراهم می‌کند که از جسم در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. علاوه‌براین، انگور قرمز می‌تواند از صدمه اکسیداتیو جلوگیری کند.

9 خاصیت عمومی میوه های قرمز

1) کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

2) محافظت از جسم در مقابل سرطان‌های ریه و دهانه رحم

3) کاهش سرعت رشد تومورها

4) محافظت از جسم در برابر مضرات ناشی از رادیکال‌‌های آزاد

5) محافظت از جسم در مقابل بیماری‌های قلبی

6) نقش موثر در کنترل فشار خون

7) کاهش کلسترول بد خون (ldl)

8) تقویت بافت مفصلی برای جلوگیری از بروز آرتریت

9) کمک به سلامت دستگاه گوارش.

منبع : هفته نامه سلامت -bartarinha.ir

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *